کوچینگ خانواده چیست ؟

بررسی ها نشان می هد که بخش زیادی از خانواده های ایرانی با اختلافات پیچیده مواجه شده اند که به باور خودشان غیرقابل حل است و راهی جز جدایی انتخاب نمی کنند. از این رو فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از مربی خانواده به صورت آنلاین توانسته اند با غلبه بر نا امیدی ، رویای تغییر روابط همسران و رفع مشکلات خانوادگی خود را محقق کنند .
این روزها اختلافات خانوادگی اعم از اختلاف بین همسران ، طلاق عاطفی ، خیانت ، جدایی و… به اوج خود رسیده است بطوری که از هر دو ازدواج یک طلاق اتفاق می افتد . روابط درون خانوادگی با چالش های احساسی مواجه شده ، بین والدین و فرزندان تضادهای بیشتری شکل گرفته است .
بیشتر زوجین از مشکلات خود در روابط و خانواده فرار می کنند و اجازه می دهند این مسائل در ذهن و روح آن ها نفوذ کند و آسایش آن ها را سلب کند . بطوری که از هر 10 زوج 6 نفرشان دچار افسردگی ، بلاتکلیفی ، ترس از آینده و اضطراب شده اند . مخدر و الکل جای نشاط ، شادی و لذت از زندگی را گرفته است . آن ها فراموش کرده اند که هر مشکلی را باید در زمان و مکان مناسب بصورت استاندارد و علمی حل کنند . بیشتر روابط به حال خود رها شده اند ، اختلافات در زوجین و روابط به فرزندان هم سرایت کرده ، بطوری که والدین کنترل ارتباط و گفتگویشان را با فرزندان از دست داده اند و آن ها دیگر از والدینشان حرف شنوی ندارند ، پدر و مادری که مسئولیت سنگین تربیت فرزندان را با روش خود آغاز کرده اند و به نتیجه مطلوب دست نیافته اند ، پر از تنش و استرس شده اند و همین احساسات را به همسرشان انتقال می دهند . عدم برقراری ارتباط مناسب با فرزندان ، آن ها را با احساسات مخرب مانند : ترس ، اندوه ، نا امیدی ، پرخاشگری ، بی انگیزه بودن و بی خوابی های مکرر مواجه کرده وتمام وجود آن ها را فرا گرفته و آن ها را به سمت استفاده های بیش از حد از فضای مجازی سوق داده است به طوری که هیچ هدفی ندارند و نمی دانند کدام راه درست است . همه ی ما در جریان این مسائل هستیم و در اطراف ما وجود دارد ، بنابراین نمی توانیم آن ها را پنهان کنیم .
شما به هر مقصدی که قصد سفر دارید از قبل پرس و جو می کنید و اطلاعات لازم در مورد هزینه ها ، جاده و شرایط آب و هوا را بررسی می کنید . حال تصور کنید بدون مقصد مشخص و بی هدف سفرتان را آغاز کنید و هیچ آگاهی از شرایط موجود در طول مسیر ندارید ، ناگهان با شرایط نامطلوب مسیر راه و هزینه ها مواجه می شوید ، سپس نگرانی و اضطراب به سراغتان می آید و نمی دانید در آن شرایط چه کاری باید انجام دهید و از مسیر هم لذتی نمی برید . زندگی و رابطه هم همین است ، اگر ندانید کجا هستید و با چه انگیزه ای به کجا می خواهید بروید با چالش های ذهنی و بلاتکلیفی مواجه می شوید . شما بدون نقشه و شناخت قبلی وارد رابطه ای می شوید که آن را از دیدگاه خود می بینید و سر از رابطه ای در می آورید که بر خلاف تصورتان بوده ، نیازهای اساسی شما برآورده نمی شود ، در نتیجه دچار احساسات منفی می شوید و دیگران را مقصر مشکلات بوجود آمده در رابطه می دانید . از خود بپرسید رابطه ام چگونه به اینجا رسید ؟ هدف و تصویری از رابطه ، خانواده ، کار و فرزندان داشته اید اما هم اکنون خود را در جایی غیر از آن تصاویر می بینید.
بگذارید با ذکر مثالی مسئله برایتان روشن تر شود : وقتی قصد سفر تفریحی را دارید ، از یک لیدر یا تور مسافرتی اطلاعات لازم را کسب می کنید که با چه پروازی بروید ، کدام هتل را انتخاب می کنید . چنانچه با مکان های دیدنی آن کشور آشنایی نداشته باشید ، برای لذت و آگاهی بیشتر همراه خود یک لیدر که اطلاعات دقیق از آن مکان دارد را با خود همراه می کنید . چون می خواهید هزینه ای که می کنید بهترین استفاده را از آن سفر ببرید . سوال من از شما این است آیا برای سفر پر فراز و نشیب و پر چالش و نا آشنای زندگی خود یک لیدر یا یک مربی انتخاب کرده اید ؟ آیا می دانید مربی زندگی چه کسی است و دارای چه خصوصیاتی باید باشد و چه کاری می تواند برای شما انجام دهد ؟
اجازه بدهید در ادامه به شما بگویم مربی خانواده کیست .
با توجه به چنین اتفاقاتی که در زندگی روزمره افراد می افتد ، سوالی که برای اغلب آن ها مطرح می شود این است که :

در پاسخ به چالش ها و سوالات فوق باید گفت : مربیگری خانواده شیوه ی نوین آموزش مهارت های شخصی به صورت علمی و هدفمند و فراتر از تصوراتی است که در ذهن ها نسبت به مشاوره یا یک روش درمان معمولی شکل گرفته است ، مربی به افراد در بازگشایی کدهای ذهنی آن ها بسیار کمک می کند و موجب رشد و شکوفایی توانمندی های شخصی آن ها می شود ، در نتیجه به افراد کمک می کند تا به اهدافی فراتر از آنچه که فکر می کنند ، دست یابند .
مربیگری خانوادگی فرایندی است که در آن یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک مربی به اهدافی می پردازند که در نهایت پویایی خانواده آنها را بهبود می بخشد. پویایی یک خانواده یعنی: تعامل بهتر بین اعضای خانواده ، نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و در کل نحوه عملکرد خانواده است.

اغلب اوقات ، خانواده ها مانند یک سازمان کوچکتر به کمک نیاز دارند. آنها باید در مورد ارزشها ، اعتقادات یکدیگر و اهداف مشترک خود ارتباط برقرار کنند و ببینند که در کجا همسو هستند و کجا ممکن است هماهنگ نباشند. انواع مختلفی از روش ها وجود دارد که یک مربی می تواند برای یاری رساندن به خانواده ها از قدرت خود استفاده کند و همچنین به کاهش اختلافات در مواردی که باعث می شود هر فرد از دستیابی به اهداف خود عقب بماند ، کمک کند. یکی از مهم ترین مواردی که در مربیگری خانواده باید مورد توجه قرار گیرد ، اعلام نیازها و خواسته های هر یک از اعضای خانواده است تا بتواند روند مربیگری را تسهیل کند .

مربیان به خانواده ها و افراد کمک می کنند تا ارزشها ، خواسته ها ، نیازها و اهداف مختلف خود را بشناسند و به اعضا برای چگونه رسیدن به این اهداف آموزش می دهد. در واقع یک مربی می کوشد با برعهده گرفتن نقش تسهیل گر ، خودآگاهی طرف مقابل را افزایش دهد و حس مسئولیت پذیری را در او بیدار و تقویت کند. مربیان از قدرت نفوذ یکی از افراد و اعضای خانواده (مانند : نفوذ پدر ، مادر ، برادر یا خواهر بر سایر اعضای خانواده ) استفاده می کنند تا در صورت مواجه شدن با مسئله ی مهم ، روزنه ای ایجاد کنند و توجه خود را به مناطقی جلب کنند که در آن ها جایی برای رهایی از مسئله وجود دارد تا به پیشرفت بیشتر و مداوم به اعضای خانواده کمک کنند.
اغلب افراد زمانی به مربی خانواده مراجعه می کنند که یکی از زوجین یا اعضای خانواده گرفتار تله ی ذهنی و بحران عاطفی و روحی شده است. یکی از مواردی که می تواند منجر به پیشگیری از آسیب بیشتر در روابط عاطفی شما شود ، این است که مراجعه کننده به موقع برای رفع بحران اقدام کند ، در غیر این صورت در نتیجه ی اهمال کاری ، مشکل بزرگ و بزرگ تر خواهد شد و باورشان می شود این زندگی پایان یافته و تصمیماتی می گیرند که فقط اوضاع را بدتر می کند ، در نتیجه تمرکزشان را از دست می دهند و به دلیل نداشتن مهارت کافی کنترل اوضاع از دستشان خارج می شود و نمی دانند دقیقا چه کاری باید انجام دهند تا از بروز آسیب ها بیشتر جلوگیری کنند . آن ها این مسائل را به قسمت های دیگر زندگی مانند : کسب و کار ، اطرافیان ، دوستان و خانواده های طرفین مانند ویروسی انتقال می دهند و به مشکلات خود اضافه می کنند . اهمیت استفاده از مربی خانواده زمانی احساس می شود که بدون آنکه طرفین آسیب بیشتری به یکدیگر بزنند ، آن ها را در مسیر صحیح قرار می دهد . نتیجه ی این اقدام به موقع ، موجب پیشگیری از گسترش اختلافات ، افزایش مهارت های زندگی ، ارتباط مستحکم تر بین دو طرف می شود.
برای مربی ، نیازی به همکاری با هر دو شریک در یک رابطه نیست. مربی به مراجع یاری می رساند تا افکار دردناک خود را رها کرده و آگاهی و اعتماد به نفس در روابط خود را افزایش دهد. این بدان معناست که مراجع می تواند از یک رابطه رضایت بخش حتی بدون مشارکت شریک خود در فرآیند مربیگری برخوردار شوند. در مواردی که بنا به تشخیص مربی برای شناسایی بهتر مسئله نیاز به حضور هر یک از طرفین رابطه است با هر یک از زوجین به صورت جداگانه ملاقات می کند و برای ارتقا کیفیت ارتباطات ، مهارت های لازم را به زوجین آموزش می دهند.
مربی می تواند به حل گره های عاطفی در روابط کمک کند و مسائل مربوط به رابطه را روشن و شفاف سازی کند . مربی این نور روشن آگاهی را به گوشه های پنهان رابطه مانند: خودخواهی ، کینه ، خشم ، ترس و بی اعتمادی و… می رساند. بنابراین چنانچه هر یک از طرفین نتواند مهارت هایی که مربی برای ترمیم رابطه به آن ها ارائه می دهد ، به خوبی اجرا کند مربی به آن ها برای بهتر عمل کردن ، انگیزه های لازم را به فرد مراجع می دهد. درصد بسیاری از مراجعه کنندگان دفتر مهدی آریافر با استفاده از روشی که ایشان برای نجات رابطه از دست رفته بکار برده ، توانسته اند به رابطه ایده آل خود بازگردند و به عشق پایدار دست یابند. با توجه به بازخوردی که از مراجعه کنندگان دفتر ایشان دریافت شده بسیاری از این زوجین اظهار می دارند : روابط ساخته شده ما توسط روشی که مهدی آریافر بکار گرفته است موجب شده نه تنها در بین اطرافیان ، خانواده و دوستان به عنوان یک الگوی زوج موفق شناخته شویم ، بلکه توانسته ایم رابطه ای بدور از تنش ، قهرهای طولانی و نزاع فیزیکی ، بی وفایی و خیانت بسازیم و همچنین محیط خانوادگی همراه با امنیت ، صمیمیت و آرامبخش با فرزندان بوجود آوریم .
حتی در بهترین رابطه ها هم بعد از چندین سال به علت رعایت نکردن برخی موارد مانند ارزش ها و باورهای طرف مقابل باعث شده به یکباره همه چیز تغییر کند . یکی از این مراجعین می گوید : هرگز تصور نمی کردم به همسرم خیانت کنم . زیرا خودم را فرد قوی می دانستم ، با خود می گفتم این زنان و مردان چگونه ممکن است به همسرشان خیانت کنند و همیشه آنها را نکوهش می کردم . واقعیت این است که مقاومت کردن در برابر بی وفایی تقریبا غیرممکن است . زوجین فکر می کنند رابطه شان همیشه سالم است و هیچ مشکلی ندارند ، خودفریبی می کنند و روی اختلافاتشان سرپوش می گذارند و دقیقا همینجاست که ناخودآگاه از رابطه فاصله می گیرند . اما در رابطه های بدون مشکل هم برخی نقاط ضعف احساسی و مسائل پنهانی وجود دارد که با گذشت زمان در یکجایی با یک رفتار نامناسب و ناخودآگاه آشکار می شود . بطور مثال شخصی که فکر می کند همیشه جسم سالمی دارد و برای اطمینان پیدا کردن از سلامتی خود به پزشک برای یک چکاپ کامل مراجعه نمی کند. زوجین هم هر چند وقت یکبار می بایست اقدامی برای بررسی نقاط ضعف و قوت رابطه شان انجام دهند تا خاطرشان راحت شود که رابطه در مسیر درستی قرار دارد . مربی می تواند با آنالیز و آسیب شناسی رابطه و بررسی بهتر کمک کند تا رابطه تداوم بیشتری داشته باشد و هر یک از طرفین مهارت جدیدی به رابطه شان اضافه کنند.
تصمیم گیری برای استفاده از یک مربی قبل از بروز مشکل نشان دهنده ی گامی بزرگ برای کشف توانمندی های فردی و کسب مهارت و شناخت کامل و استاندارد در رابطه عاطفی است . مربی می تواند مسیر راه آینده را که ممکن است برای هر یک از اعضای خانواده نا آشنا باشد و از برخی موانع آن آگاهی و اطلاع نداشته باشند ، نشان خواهد داد و به رشد فردی و بهبود روابط عاطفی کمک می کند.

هر فرد و خانواده نقطه شروع و اهداف و ارزشهای خاص خود را دارد که می خواهند در جهت رسیدن به آن تلاش کنند. در موارد زیر با چگونگی کار مربی آشنا خواهید شد :

  • مربی خانواده یک شخص بی طرف ، همراه مطمئن ، شنونده ، حمایت کننده ، مشوق است که به خانواده یا افراد کمک می کند تا نقاط ضعف ، قوت و اهداف خود را شناسایی کنند ، رفتارهای جدیدی در ارتباطات خود ایجاد کنند . به آن ها کمک می کند تا تغییرات مثبتی داشته باشند و همچنان به نتایج مداوم دست یابند.
  • یک مربی متخصص از جایی که تصورش را نمی کنید به اختلافات مهم خانوادگی دسترسی پیدا می کند. در واقع آن مواردی که از دید شما به عنوان عامل اختلاف و تنش پنهان می ماند ، از زاویه ی دید هوشمندانه ی یک مربی حرفه ای دور نمی ماند و آن را با تیزبینی و نکته سنجی کشف می کند. در ادامه با حضور در کنار شخص آسیب دیده و حمایت از او چگونگی مواجه شدن خلاقانه با این مسائل را به او آموزش می دهد .
    از این طریق افراد در مواجه با مشکلات روی پاهای خود می ایستند ، در نتیجه موجب افزایش چشمگیر اعتماد به نفس و عزت نفس او می شود به طوری که در مقابل حوادث مختلف زندگی قدرتمند تر خواهد شد.
  • مربی در طول سفر زندگی فرد آسیب دیده به او می پیوندد و با برقراری یک ارتباط موثر می تواند در بهبود کیفیت انتقال اطلاعات به او کمک کند و او را به سمت اهداف مهم زندگی سوق دهد .
  • مربی به شما کمک می کند تا عادت های بازدارنده ، احساسات مخرب را از خود دور کنید و به افکاری که شما را از دستیابی به مهم ترین اهداف و ایده آل زندگی خود باز می دارد ، آگاه کند.
  • کوچینگ خانواده خدمات منحصر به فرد خود را دارد که برای کمک به دستاوردهای مهم زندگی تان و رضایت در هر زمینه ای از رابطه تان ، طراحی می کند.
  • یک کوچ خانواده رفتارهای مشکل ساز فعلی را شناسایی و توصیف می کند تا مراجع بتواند برای اصلاح آنها تلاش کند.
  • مربی با شکستن باورهای محدود کننده فرد به او کمک می کند به یک نگرش جدید نسبت به زندگی و دنیای اطراف خود دست یابد .
  • هدف از کوچینگ خانواده این است که به شما کمک کند تا مهارت ها ، منابع و خلاقیت هایی نهفته ی درونتان را بیدار کنند.
  • تمرکز کوچینگ خانواده در مورد عمل و نتایج است.
  • کوچینگ خانواده موفقیت مراجع خود را با شاخص های کلیدی عملکرد و نتایج رفتاری خاص اندازه گیری می کند. همه این حمایت ها برای رسیدن به رویاهایتان هست ، تا در نهایت آن را جشن بگیرید.
  • جلسات مربیگری خانواده بر خودسازی شخصی و ارتقا روابط متمرکز است.
  • با استفاده از کوچینگ اشتیاق در روابط عاطفی خود را شعله ور کنید. استاد احساسات خود باشید شجاعت ، قدرت ، شور و شوق و اعتماد به نفس را در مواجهه با چالش ها مورد استفاده قرار دهید.
    شما می توانید از دوره یکساله مربیگری ، زندگی با ارزشی کسب کنید ، اگر تمایل دارید به اوج عملکرد خود برسید و به نتایج ماندگار دست یابید ، مربی خانواده برای شما مناسب است .
    ارزش و مزیت واقعی مربی خانواده زمانی مشخص می شود که از آن در یک رابطه عاطفی همراه با عشق پایدار با هدف دستیابی به خواسته هایتان استفاده و آن را تجربه کنید. بسیاری از مربیان برای حمایت از مراجعه کنندگان خود به روش های مختلف در طول زمان ، بسته های ماهانه جامعی ارائه می دهند.
    افرادی که در این دوره شرکت کردند و به موفقیت های اثبات شده ای دست یافتند، اصول گفته شده در این دوره را به خوبی و به صورت منظم و مستمر اجرا کردند چنانچه شما هم قصد دارید به یک رابطه ایده آل همراه با عشق پایدار و خانواده منسجم دست پیدا کنید و به این موفقیت های دلخواه برسید به دنبال یک کوچینگ خانواده باشید.

مطالب مرتبط

پاسخها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *