چگونه می توان بعد از خیانت زن یا مرد زندگی کرد

بعد از خیانت چه باید کرد ؟

بعد از خیانت همسر آیا براستی می شود دوباره به زندگی برگشت و روابط را عادی کرد ؟ خیلی ها در این مواقع اولین فکر و اولین تصمیم شان طلاق است . اما آیا طلاق تنها راه حل است ؟ اگر شوهرم یا زنم را ببخشم آیا دیگر اشتباه و خیانت نخواهد کرد ؟
مطلب زیر به بررسی موضوع بعد از خیانت از نگاه آقای مهدی آریافر ، مشاور خانواده می پردازد . که امیدواریم برای تمام کسانی که دچار معضل بی وفایی شده اند و دوران بعد از خیانت همسرشان را سپری می کنند مفید واقع شود.

و اما بعد از خیانت …

مرد جوانی که همسرش به او خیانت کرده می گوید: فلانی گفت: بی غیرت! بی تعصب! من اگر جای تو بودم زنم را می کشتم. دیگری می گوید: چنین فردی دیگر برای تو همسر زندگی نخواهد شد و تا عمر داری باید دست به عصا راه بروی که مبادا او باز هم به تو خیانت کند. فرد دیگری که ادعا می کند متخصص و مشاور است نیز می گوید: تکلیف چنین مرد یا زنی روشن است، تنها راهی که باقیمانده جدایی و طلاق است.
روشن است که شخصی که مورد بی وفایی و خیانت زن یا شوهرش واقع شده ، احساس خیانت، فریب خوردگی و طرد شدگی می کند و به شدت عصبانی است. او متوجه مسائل دردناکی شده که به شدت بر روحیه اش تأثیر مخرب گذاشته است. همسر او به احساساتش توجهی نکرده و بر خلاف عهدو پیمانی که در هنگام ازدواج بسته، به او خیانت کرده است.
در ۹۴ درصد موارد، بی توجهی مرد به شناسایی و رفع نیازهای عاطفی همسرش و بی توجهی زن به تامین نیاز جنسی شوهر، باعث شکل گیری خیانت شده است و تنها ۶ درصد نیاز مادی در این مورد نقش داشته است.
مردی که برای مشاوره در خصوص خیانت زن خود مراجعه کرده بود، می گفت: “جناب مشاور ،هرگز تصور نمی کردم دوباره با همسرم ارتباطی طبیعی داشته باشم . تصور نزدیکی و ارتباط زنم با مردی غریبه نه تنها مرا را عذاب می داد، بلکه موجب عصبانیت شدیدمن نیز می شد. “
او هر زمان به یاد آنچه همسرش کرده بود می افتاد، به شدت احساس رنجش می کرد. او می گفت: واقعاً درمانده شده ام و دیگر آبرویی بین دوست و آشنا برایم نمانده است. احساس خرد شدن و حقارت می کنم. دیشب تصمیم داشتم همسرم را بکشم اما نمی دانم چرا عرضه اینکار را نداشتم.
به عنوان یک مشاور که بارها با خیانت همسران مواجه شده ام باید عرض کنم، آزردگی واکنشی طبیعی در برابر هر شخصی است که موجب ناراحتی ما می شود. در واقع دفاعی هیجانی است که این پرسش های تردیدآمیز را در ذهن فرد ایجاد می کند که از شخصی که به تو آسیب زده اجتناب کن، زیرا ممکن است او در آینده دوباره به تو آسیب بزند.
بسیاری از دوستان و نزدیکان فرد نیز مدام او را سرزنش می کنند و با تکرار آن پرسش های تردیدآمیز او را به اتخاذ تصمیم نسنجیده و غیرعقلانی ترغیب می کنند.
اما باید توجه داشته باشیم که آزردگی بیش از حد مانع اساسی احساس خشنودی در افراد است. متأسفانه بسیاری از افراد قادر به کنترل افکار و هیجانات آزاردهنده ای که در نتیجه خیانت همسرشان به سراغ آنها آمده نیستند و اگر سریعاً با یک مشاور و متخصص حرفه ای مشورت نکنند چه بسا ممکن است دست به کارهای خطرناک و پشیمان کننده ای بزنند.

تجربیات من در برخورد با مراجعینم نشان می دهد که سه موضوع به شدت ذهن مرد یا زنی که مورد خیانت همسرش واقع شده را ، آزار می دهد.

موضوع اول این است که همسرش فردی غریبه را به او ترجیح داده است. او اغلب از خود می پرسد:

یعنی آن فرد غریبه از من بهتر و سرتر بوده است؟ آیا او از من خوش تیپ تر یا زیباتر است؟ آیا او شرایط مالی بهتری دارد؟ و یا …
باید به این افراد عرض کنم: ابداً چنین نیست. گفتگوهای خصوصی من با زنان و مردانی که به همسران خود خیانت کرده اند و نیز تست های شخصیت شناسی صورت گرفته بر روی آنها نشان می دهد که در ۹۴ درصد موارد، بی توجهی مرد به شناسایی و رفع نیازهای عاطفی همسرش و بی توجهی زن به تامین نیاز جنسی شوهر، باعث شکل گیری خیانت شده است و تنها ۶ درصد نیاز مادی در این مورد نقش داشته است.
اما عامل دومی که باعث می شود تا مرد یا زنی که مورد خیانت واقع شده، به فکر جدایی و طلاق بیافتد، این است که او مدام این پرسش تردیدآمیز را با خود تکرار می کند که :
چگونه می توانم اطمینان داشته باشم که در صورت ادامه زندگی مشترک، همسرم مجدداً به من خیانت نکند؟
پاسخ این پرسش بسیار واضح است اگر شما به درستی نیازهای همسرتان را شناسایی و پاسخ صحیحی به آنها می دادید، ابداً خیانتی نیز شکل نمی گرفت. زیرا علت خیانت بی توجهی شما به خواسته های همسرتان بوده است و همین امر باعث شده تا او برای رفع نیازهایش به جنس مخالف دیگری متمایل شود که توانسته است بخوبی نیازهای او را رفع کند.
مهم نیست مشاورتان چه کسی باشد و چه راهکارهایی را برای ترمیم زندگی تان ارائه دهد ، آنچه که اهمیت دارد این است که شما سعی کنید به کمک مشاورتان ، مهارت های شناسایی نیازهای همسر و نحوه پاسخگویی به آنها را بیاموزید تا برای همیشه ریشه های شکل گیری بی وفایی و خیانت را در زندگی زناشویی تان بخشکانید.
موضوع سومی که مردان یا زنانی را که مورد خیانت همسرشان واقع شده اند، به شدت آزار می دهد این است که حتی در صورت بخشش همسر و ادامه زندگی مشترک،فراموش کردن بی وفایی و خیانت او غیرممکن است و خاطرات این بی وفایی آنها را آزار می دهد.
در پاسخ باید بگویم : یکی از قابل ملاحظه ترین تجربیات من به عنوان متخصص ترمیم و بازسازی روابط آسیب دیده از خیانت همسران این است که علی رغم چنین خاطراتی ، می توان چنین روابط تخریب شده ای را بازسازی نمود و زوجین را به ادامه زندگی مشترک بازگرداند.
در کمال تعجب اطرافیان ، بسیاری از مراجعینم ، پس از مشخص شدن و حل مسائل زیربنایی بین زوجین ، آنها حتی با وجود خاطرات خیانت قادرند برای رسیدن به بهبود روابط مشترک خود تلاش کنند.

مطالب مرتبط

پاسخها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *